4P – cum a evoluat marketingul de la cei 4P la doar 1P

4P – cum a evoluat marketingul de la cei 4P la doar 1P

Cei 4P

Cu timpul, activitatea agențiilor s-a diversificat pentru a acoperi cat mai multe canale de comunicare.

O agenție clasică de publicitate are 3 departamente principale:

  • Client service
  • Strategie
  • Creație
  • Departamentele de implementare precum digital sau de producție.

Strategia, creația și celelalte departamente sunt în legătură cu clientul prin departamentul de client service.

Agenția de publicitate clasică este în strânsă legătură cu departamentul de marketing din cadrul companiei.

Care sunt cei 4P?

Pe scurt, activitățile care intră sub tutela marketingului sunt definite de cei 4P: produs, preț, promovare, plasament. Aceste activități sunt împărțite între compania client și agenția de publicitate astfel:

  • Produs – departamentul de marketing din cadrul companiei client studiază piața, nișa de clienți, împachetare etc. Astfel încât să evidențieze punctele forță ale produsului sau serviciului și să elimine punctele slabe, irelevante pentru publicul țintă.
  • Preț – departamentul de marketing din cadrul companiei client stabilește prețul. Acesta este unul din factorii care au scopul de a acoperi costurile+profitul și de a fi atrăgător pentru consumator. Uneori prețul face posibilă vânzarea: atunci când este scăzut (de ex prin oferte). Alteori când este ridicat (pentru a avea efect ofertele sau a reprezenta calitatea produsului sau a serviciului).
  • Promovare – agenția de publicitate, având la bază brief-uri de la compania client vine cu propuneri de strategii de promovare. Prin acestea se conectează produsul sau serviciul cu publicul țintă cu scopul de a-l convinge sa cumpere. Pe baza strategiei de promovare aduce propuneri pentru elementele audio-vizuale. Acestea, după ce sunt aprobate cu departamentul de marketing din cadrul companiei client, sunt implementate cu ajutorul departamentelor interne.
  • Plasament – compania client decide cu ajutorul departamentului de marketing unde este vadul potrivit pentru produsul sau serviciul oferit. De exemplu, o firmă care vinde colaci de plajă pentru copii, ar face o alegere extrem de stupidă să încerce să le vândă în fața unei clădiri de birouri într-un oraș de munte, chiar dacă este sezon estival. Plasarea produsului sau a serviciului în mediul potrivit crește vânzările și reduce costurile.

Activitatățile care intră sub tutela marketingului sunt duse la îndeplinire printr-o colaborare strânsă între compania client și agenție.

4P

Cum pot fi definiți într-o firmă de mici dimensiuni?

Aceste exemple cu departamentele se referă la companii de mari dimensiuni cu mulți angajați. Aici, fiecare angajat are o gamă specifică de activități pe care le desfășoară, astfel fiind împărțiți pe departamente.

Într-un business mic, de cele mai multe ori, antreprenorul este acela care se ocupă de majoritatea activităților, numit și one-man-show.

Cu atâtea canale noi existe prin care o companie poate să comunice cu publicul țintă, agențiile de publicitate au început să fie din ce în ce mai nișate. Un motiv îl constituie chiar nevoia de profesioniști. Pentru a putea fi rentabilă promovarea pe noile canale digitale (social media de exemplu), este nevoie de oameni cu experiență. Aceștia trebuie să aibă o bună cunoaștere a modului în care pot crea, optimiza materialele promoționale și publicul țintă (targeting) pentru a putea crește cifra de afaceri.

Noi suntem Upscale Accelerator,  agenție de marketing! (insert link ce este mkt)

Succes!


One response to “4P – cum a evoluat marketingul de la cei 4P la doar 1P”

Leave a Reply

Your email address will not be published.