Care este metoda optimă: recenzii, recomandări sau reclame?

Care este metoda optimă: recenzii, recomandări sau reclame?

Când vine vorba de marketing, sunt diferite căi prin care poți atrage potențialii clienți către tine, dar care este metoda cea mai eficientă? 

Recomandări sau word of mouth

De cele mai multe ori, recomandările funcționează foarte bine și sunt principala metodă prin care multe afaceri au crescut. Însă, trebuie să fim conștienți că nu se aplică la fel peste tot.

De exemplu, în cazul industriei spitalelor (dentiști, dermatologi, oftalmologi, clinici etc). Deși majoritatea celor care lucrează în domeniul sănătății sunt extrem de bine pregătiți, noi toți tindem să alegem medicii la care să ne facem programări, prin recomandările primite de la cunoștiințe (excludem urgențele când important este doar să ni se ofere ajutor).

Un alt exemplu ar fi industria de beauty (saloane, cei care lucrează cu PFA pentru servicii de unghii, gene, machiaj etc). Word of mouth este este principala și cea mai efientă sursă prin care o afacere are din ce în ce mai mulți clienți.

Evident, că nu sunt singurele exemple și că de obicei în cazul business-urilor care au contact direct cu clienții (B2C), recomandările sunt, de cele mai multe ori, extrem de importante.

În plus, niciodată nu putem ignora faptul că aproximativ toate afacerile au cel puțin un client care a venit la ei printr-o recomandare.

Aici, cel mai important este să te gândești că fiecare client cu care interacționezi poate mai aduce la rândul lui încă unul și încă unul și tot așa.

Metoda recenziilor (testimoniale)

De câte ori ți s-a întâmplat să vrei să mergi într-un loc sau să dai comandă de ceva, dar apoi ai citit recenzile și ai zis „mai bine nu”?

De obicei, recenziile sunt foarte importante pentru tot ce ține de Horeca (restaurante, cafenele, hoteluri etc), dar și pentru produsele care se găsesc pe Emag, Amazon etc. Normal că indiferent de business-ul pe care-l ai, recenziile pozitive aduc un plus, dar nu sunt neapărat și aducătoare de clienți noi constant.

Recomandarea mea ar fi ca în momentul în care primești un feedback negativ pe google, de exemplu, să îi răspunzi. Am văzut destul de puține business-uri care practică asta (doar două chiar) și mi se pare foarte important să îi arăți atât clientului care a avut o experiență neplăcută, cât și celorlalți care citesc recenziile, că te interesează și că îți pasă. Poți chiar și să-ți spui partea de poveste dacă consideri că clientul respectiv nu a relatat adevărul. Este alegerea ta, dar te îndemn să fii atent la reacțile oamenilor și să le răspunzi cât de des se poate.

metoda

Reclamele TV, ad-urile și influencerii

Știu că suntem suprasaturați de acesta reclame care ne apar constant pe orice platformă ne-am afla, dar, cel puțin pentru business-urile la început de drum sunt destul de importante.

De exemplu, afacerile / magazinele online în general care oferă produse (nu servicii), pentru că este foarte mare piața de desfășurare și competiția. Trebuie să ai posibilitatea de a-ți prezenta produsele într-un mod sau altul către potențialii tăi clienți.

Un alt exemplu ar fi cei care fac cadouri personalizate și multe lucruri manual, care nu ar avea bani să-și deschidă magazine fizice. Nu ai avea cum să auzi de ei altfel, poate doar prin recomandări, dar fiindcă nu sunt produse pe care le cumperi la ordinea zilei, trebuie să atingi un număr mai mare de oameni care să afle de tine.

Să nu uităm de influenceri, care pot avea o mare influență dacă decizi să colaborezi cu ei. Singura problemă aici este că s-ar putea să trebuiască să crești înainte de colaborările de genul, pentru că nu mulți mai acceptă fără să fie și plătiți. Încă o chestie ar fi că trebuie să ai mare grijă cu cine alegi să te asociezi.

Îți recomand să nu te ferești de reclame, pentru că te pot ajuta mai mult decât crezi. Creșterea mare, rapidă și organică este, de cele mai multe ori, extrem de greu de atins, dacă nu chiar imposibilă (din cauza algoritmilor).

Care este metoda optimă?

Ar fi minunat dacă ai avea atât recomandări și recenii bune, cât și reclame care să-ți atragă clienți. Uneori funcționează toate, alteori doar una, alteori durează un pic până îți dai seama de unde poți atrage cei mai mulți clienți.

Există posibilitatea să ai nevoie, poate, de altceva ca lucrurile să meargă mai bine: poziționare mai bună (demografic vorbind), de exemplu, dar indiferent de care ar fi aceasta, trebuie să îți dai seama ce metodă îți aduce cele mai multe beneficii și să investești în ea (timp, trainingui, bani etc).

Noi suntem Upscale Accelerator,  agenție de marketing

Succes!