cei 7P: ce sunt și care este diferența dintre ei și cei 4P

cei 7P: ce sunt și care este diferența dintre ei și cei 4P

Am scris în trecut despre cum marketingul a evoluat de la 1P la 4P aici. Acel articol venea în ajutorul firmelor și antreprenorilor care caută mai mult decât o agenție care să le administreze reclamele sau care, lucrând cu o astfel de agenție, nu primesc rezultatele așteptate. Pentru acel articol am ales cei 4P pentru că sunt, din punctul meu de vedere, cei mai reprezentativi. Totuși, ultimii ani au venit cu nevoia definirii cât mai clar a acestor 4P, rezultând în înmulțirea lor de la 4 la 7P. 

Scurt rezumat:

Cei 4P ai marketingului sunt:

  • produs,
  • preț,
  • plasament
  • promovare

Cei 7P sunt:

  • produs,
  • preț,
  • plasament,
  • promovare,
  • persoane,
  • procese
  • proba fizică (sau dovadă fizică)

Prin persoane ne referim la personalul organizației care oferă servicii sau produse. Procesele sunt acțiunile din cadrul companiei care aduc rezultatele dorite, iar proba fizică (physical evidence) este bonul, recenzia clientului, designul magazinului sau acel extra oferit la fiecare cumpărare.

Acest ultim P poate veni din ambele direcții afacere sau consumator.

Sunt 4P = 7P?

Pe scurt, cei 3 extra P ai marketingului au apărut din necesitatea de a ușura activitatea. Pentru că așa, având totul împărțit pe cât mai multe bucățele, când pui degetul pe “aici este problema”, poți identifica vinovatul mult mai ușor.

Astfel, având mai multe elemente de bază pe care se construiește marketingul, acestea pot rezulta într-o claritate mai mare asupra pașilor viitori.

Părerea mea este că 4P ≠ 7P și 4P > 7P. P-urile marketingului sunt o ustensilă. Cu cât este mai greu de folosit, cu atât o să fie folosită mai puțin. Considerentele mele sunt următoarele:

  • Procesul reprezintă interacțiunea afacere ⟷ consumator prin care consumatorul intră în posesia produsului
  • Personalul este cel care face cei 4P reali, așa că trebuie luați în considerare oricum.
  • Proba fizică (physical evidence) este rezultatul tranzacției și are o diferită formă în funcție de produs sau serviciu și mediul în care el este comercializat.

7P

De ce 4P este complet și fără ceilalți 3 extra P

Vă mai aduceți aminte de exercițiile din școală în care trebuia să găsim elementele nepotrivite din diverse categorii de obiecte? Le alegeam după litere, după ce reprezentau, după culoare și multe alte puncte diferențiatoare.

Cei 4P reprezintă lanțul valoric din interiorul afacerii asupra căruia marketingul poate influența ceva.

Totuși, când vine vorba de promovare, acesta acoperă partea de personal, partea de proces și partea de probă fizică.

Atât timp cât promovare nu este specific sub formă de promovare prin reclame online, comis-voiajori sau alte canale, atunci partea de promovare din 4P acoperă tot.

Ce lipsește celor 7P

Din dorința de a simplifica și mai mult cei 4P au fost definiți cei 3 extra P. Dar dacă adaugi litere unui cuvânt, s-ar putea să fie nevoie să modifici cuvântul inițial ca să poată susține adaosul primit.

Cei 4P au o bază stabilă și consacrată de profesioniști și profesori.  Pentru cei 7P, baza rămâne aceeași, dar construcția diferă. Oricât de magic este numărul 7, aplicat pe mixul format din 4 pare nenecesar.

Cum ar putea arata cei 7P pentru a fi o ustensilă potrivită tuturor

Dacă plecăm de la aceeași bază, cu cei 4P, atunci aș vedea cuvintele de mai jos relevante și fără de care marketingul rămâne o necunoscută bazată pe noroc.

Din păcate nu am găsit și versiunea lor cu P la început, dar cu siguranță puteți trece peste:

  1. 5P – planificare
  2. 6„P” – testarea
  3. 7P – pace & partizani – am împărțit acest P în 2 pentru că văd necesar ca o afacere să facă pace în relația cu clienții nemulțumiți și să pună accent pe satisfacția continuă a partizanilor, promotorii reclamei prin viu grai.

Sfatul meu este să puneți mereu sub semnul întrebării potențialul oricărei ustensile pe care o folosiți. Astfel vă veți asigura ca indiferent de câți P sunt într-un acronim sau ce canal folosiți, o să fie cel mai potrivit pentru afacerea, produsele și clienții voștri.

Nu vă sfiiți să vă construiți singuri ustensile noi. Cine știe, poate le vindeți și dați lovitura cu ele!

Noi suntem Upscale Accelerator,  agenție de marketing

Succes!


Leave a Reply

Your email address will not be published.