Copywriting – ce trebuie să știi înainte să începi

Copywriting – ce trebuie să știi înainte să începi

Munca în copywriting este una destul de creativă, dar pe parcurs vei înțelege că există câteva reguli nescrise. Deși poate părea că totul se învârte în jurul ideilor tale de publicist, lucrurile nu stau chiar așa. Te vei întâlni cu câteva obstacole ale căror rezolvare o poți știi doar din experiența câștigată.

Brief în copywriting 

Brieful este o listă care cuprinde toate cerințele clientului tău. Astfel, deși îți poți folosi creativitatea, limita impusă de dorințele lui va avea prioritate în fața ideilor tale. Este adevărat că ai posibilitatea de a-ți prezenta viziunea, dar trebuie să fii pregătit pentru un refuz categoric.

Un copywriter bun nu este acela care scrie pentru a-și etala cunoștințele. În schimb, este acela care, indiferent de context, poate livra clientului ceea ce-și dorește și chiar mai mult. Prin „mai mult” mă refer la faptul că deși trebuie să respectăm brief-ul, uneori clientul nu știe dacă vrea ceva, pânu nu i-l arăți. Așa că nu-ți fie frică să îi prezinți și alte idei sau să adaugi un touch personal.

Researh

După ce ai văzut cam ce și-ar dori clientul, vine partea în care trebuie să te documentezi foarte bine. În primul rând, întreabă mereu ce nu ai înțeles. Întreabă tot ce îți trece rin cap despre cerințele pe care ți le-a dat. Astfel, în momentul în care te vei apuca de lucru, vei știi exact ce vrea și cum vrea. Întrebând la timp, ușurezi viața amandurora și scurtezi procesul de facere, lucru benefic pentru amandoi.

După ce ai înțeles exact ce ai de făcut, urmează partea de research propriu-zis. Acum trebuie să aflii cât mai multe despre subiectul, produsul sau serviciul pentru care construiești textul. Trebuie să fii extrem de bine documentat și să nu îți scape nimic. Pe lângă faptul că „nu ai voie” să scrii după ureche niciodată, prin research îți vin și idei. Procesul în sine este o sursă foarte bună de inspirație, pentru că te lovești constant de informații noi.

copywriting

Deadline

Oricât de creativ ar fi acest job, există deadline-uri. Nu interesează pe nimeni că ție nu ți-a venit inspirația sau că ai rămas în pană de idei. Materialul trebuie livrat la timp. Clientul își dorește să primească ce a cerut, cum a ceru și când a cerut. Așa că, respectarea deadline-urilor arată atât faptul că ești un profesionist, cât și că poate avea încredere în tine și pe viitor. Colaborările sunt foarte importante, pentru că așa crești în industrie și așa îți dezvolți un CV de succes. Ai grijă de ele.

Originalitatea în copywriting

Evident că este bine să fii cât mai original cu putință, dar este posibil să folosești și tu, ca mulți alții, idei care deja au mai fost aplicate. Nu este niciun fel de problmă. Nu putem fi întotdeauna inovatori, iar asta nu este un lucru rău. Atâta timp cât am oferit ce s-a cerut de la noi, înseamnă că ne-am făcut treaba. Câteodată trebuie doar să urmăm lista deja existentă, pentru a avea succes.

Inspirația

Nu îți fie teamă să mergi după intuiție. Dacă te-a lovit inspirația pentru o cerință din brief și crezi că ideea ta va avea succes, atunci go for it. Ai și posibilitatea de a-ți prezenta opinia separat de „rezolvările” pe care le faci exclusiv pentru brief și poate îi va plăcea mai mult varianta ta. Oricum ar fi, nu uita că tu ești specialistul din domeniu și că îți poți îndruma clientul atunci când vine vorba de anumite alegeri. Ai încredere în ceea ce faci!

În cazul în care nu ai un brief foarte detaliat și poate dai de un client un pic indecis, te îndemn să te duci la el cu mai multe variante dintre cale să aleagă. Oricum de cele mai multe ori materiale trec prin câteva rânduri de feedback, iar dacă tu îi prezinți opțiuni multiple este cam imposibil să nu prefere măcar una dintre ele.

Be bold!

Curajul este din ce în ce mai căutat și apreciat, mai ales când vine vorba de texte. Oamenii au început să aprecieze o glumă bună, sarcasmul, ironia, creativitatea sau chiar un mic mișto. Nu uita, cele mai populare reclame au fost cele curajoase și inovative.

Dacă ești interesat de parte de graphic design, apasă aici 

Noi suntem Upscale Accelerator,  agenție de marketing

Succes!


3 responses to “Copywriting – ce trebuie să știi înainte să începi”

Leave a Reply

Your email address will not be published.