CSR: ce reprezintă și de ce este atât de important

CSR: ce reprezintă și de ce este atât de important

RSI – Responsabilitatea Socială a Întreprinderilor (sau CSR – Corporate Social Responsibility) este fix ceea ce spune numele: responsabilitate socială. Dar ce este responsabilitatea socială a afacerilor mai exact?

Ce este CSR? O singură definiție, multe înțelesuri

Fără să rateze nimic, dragii cetățeni ai continentului au, printre toate celelalte definiții, una specifică și pentru responsabilitate socială a întreprinderilor (RSI). Această definiție poate fi găsită în :

COMUNICARE A COMISIEI CĂTRE PARLAMENTUL EUROPEAN, CONSILIU, COMITETUL ECONOMIC ȘI SOCIAL ȘI COMITETUL REGIUNILOR O nouă strategie a UE (2011-2014) pentru responsabilitatea socială a întreprinderilor /* COM/2011/0681 final */

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/TXT/HTML/?uri=CELEX:52011DC0681&from=ET

Responsabilitatea socială a întreprinderilor (RSI) a fost definită anterior de Comisia Europeană drept „un concept aplicat întreprinderilor pentru a integra în mod voluntar preocupările sociale și de mediu în activitățile comerciale ale acestora și în interacțiunea cu părțile implicate”[1].

Responsabilitatea socială a întreprinderilor vizează acțiunile întreprinse de întreprinderi, care depășesc obligațiile pe care le au acestea față de societate și mediu. Unele măsuri de reglementare creează un mediu mai favorabil care le permite întreprinderilor să își asume de bună voie responsabilități sociale.

Ar fi cool să fie așa pe mijloc

Evident, din această definiție putem înțelege doar că avem o responsabilitate față de societate. Libertatea de a face ceva în această privință din poziția de antreprenor sau angajat este limitată de marjele mici pe care aproape orice firmă le are, mai ales la început de drum.

Importanța – CSR – Responsabilității Sociale a Întreprinderilor mici

Și firmele mici, la fel ca orice altă corporație are o datorie către societate. Orice persoană, juridică și fizică, are o responsabilitate față de următoarea persoană, fizică sau juridică. Această responsabilitate este datoria noastră către societate prin care ce facem vrem să fie bine pentru noi, pentru concetățeni, dar mai ales pentru generațiile viitoare.

Această datorie/responsabilitate se extinde pe anumite paliere, ușor de identificat:

  • Educație,
  • Mediu,
  • Sănătate,
  • Comunitate 

Printre responsabilitățile pe care le-am observat în ultimii 2 ani, mai ales pe partea de sănătate este efortul firmelor de orice dimensiune de a pune la dispoziția clienților igienizant pentru mâini la intrare. 

Când vine vorba despre comunitate, aici intră campaniile publicitare care pot să creeze zumzet prin sentimente negative sau pozitive, prin unirea publicului, sau prin dezbinarea lui. Din păcate, algoritmii Facebook favorizează postările mai degrabă negative datorită dezbinării. Această dezbinare afectează publicul mai puternic, acesta interacționând mai mult cu postările diferite.

Despre educație și mediu nu mai este nevoie să vorbim. Din păcate vedem lipsa ei peste tot. Deși mulți antreprenori, din motive personale sau din datorie față de societate, încep proiecte educaționale, nu este de ajuns.

CSR

CSR – Superficialitate sau minciună a corporațiilor?

Ne uităm la Coca Cola, Pepsi și multe alte companii care vând sucuri pe bandă rulantă, parcă mai degrabă cu scopul de a vinde plastic, decât doza de fresh. 

Apoi ne uităm la Volkswagen care minte atât consumatorii, cât și guvernele despre poluarea mașinilor fabricate de ei.

Pe urmă avem campaniile McDonald’s și KFC în care să nu adauge paie de plastic la comandă, dar pun 2-3 capace la fiecare pahar ca să nu se verse.

Apoi ne gândim la o sesiune de cumpărături în orice super sau hipermarket în care pleci cu o pungă biodegradabilă plină cu ambalaje de plastic pentru fiecare mic element cumpărat. 

Ne putem uita și la Facebook, exemplul suprem de lipsă a responsabilității care de-a lungul timpului a adus probleme chiar la nivel de țară. Multe din aceste probleme au rezultat în manipularea maselor către dezbinare. 

În multe cazuri, lipsa efortului concentrat pe rezolvarea problemelor actuale, amplificate prin activitatea acestor companii creează dezavantaje pentru noi toți. 

Pentru multe corporații, responsabilitatea socială este folosită ca un instrument de marketing prin care să arate cât de responsabile sunt. Dar aici se termină tot.

Responsabilitatea socială pentru afacerile mici

Din poziția de persoane fizice suntem doritori de mai bine. Din poziția de persoane juridice trebuie să avem profit și creștere, altfel ne paște falimentul.

Atât timp cât fiecare element din afacere este gândit într-un mod responsabil pentru firmă, clienți și societate, toate aceste elemente rezultă, de obicei, în costuri mai mari. Aceste costuri se reflectă în prețul de vânzare al produselor și serviciilor. 

Este responsabilitatea afacerii să convingă publicul să cumpere produsele și serviciile care includ Responsabilitatea Socială în detrimentul produselor și serviciilor care ignoră toate aceste elemente, având un unic scop: profitul.

 

Clienți sunt. Sunt și alternative responsabile prin care să-i servim. Responsabilitatea este o alegere! Haideți să alegem să fim responsabili.

 

Noi suntem Upscale Accelerator,  agenție de marketing

Succes!


Leave a Reply

Your email address will not be published.