Cum construiești un plan de succes de la A la Z

Cum construiești un plan de succes de la A la Z

Construirea unui plan de la A la Z

Imediat după ce am realizat că vremurile s-ar putea să nu fie niciodată favorabile, am trecut la plan. Care sunt pașii de a trece de la ideea de agenție, la a construi propriu-zis una? Aici sunt câteva aspecte pe care le-am considerat important de avut în vedere înainte de a începe planificarea:

Finanțare

Finanțarea este cu dus-întors pentru că un plan se poate extinde la infinit. Posibilitățile sunt aproape nelimitate când vine vorba de servicii, produse și forța de muncă. Așa că pentru a construi un plan viabil a trebuit să văd de ce buget dispun. Sursele de finanțare sunt destul de multe și variate, dar pot fi grupate astfel:

  • Investiție proprie. Bugetul este de obicei mai mic, iar riscul de a-l parcurge fără rezultate s-ar putea să reprezinte un impediment
  • Investiții din afara – o alta entitate oferă o parte din bugetului necesar, la schimb pentru o parte din companie
  • Împrumut – această opțiune este de obicei folosită după ce compania are deja activitate. Astfel, riscurile de a nu putea plăti împrumutul sunt mult mai mici.
  • Investiție din partea unui partener – cazul în care antreprenorul găsește persoana care să lucreze cot la cot cu el. În plus, acesta trebuie să cotizeze la buget în schimbul unei părți din business.

Niciuna dintre variante nu este perfectă, trebuie doar să-ți dai seama care ți se potrivește cel mai bine.

În cazul meu bugetul vine din buzunarul propriu, încercând să amân ideea de împrumut până când am un cash flow sigur.

Astfel, am optat pentru dezvoltarea planului cu buget restrâns care să îmi ofere o oarecare siguranță.

! Sfatul meu: pe lângă rațiune, ascultă-ți și instinctul când iei decizia finanțării. De exemplu, dacă, rațional vorbind, ai avea nevoie de un împrumut, există posibilitatea ca acesta să nu fie opțiunea bună. În cazul ăn care va fi o sursă prea mare de stres, poate iei în considerare și altă variantă.

Plan cu un buget fix 

  1. Brief – după ce am stabilit bugetul, am avut brief-ul final. Astfel, pornind de la bugetul B, domeniul D, contextul C, am avut de construit un plan pentru o afacere care să poată crește nelimitat.
  2. După brief a urmat un proces destul de simplu pentru stabilirea costurilor pentru o perioadă de 6 luni.
  • Prima versiune a planului a depășit substanțial bugetul prestabilit. Pentru a găsi cea mai convenabilă alternativă am eliminat tot ce nu era strict necesar și am încercat să găsesc variantele rentabile.

Astfel am acoperit fiecare aspect: de la apă și cafea, până la birouri, licențe software și salarii.

În prima fază am fost focusat pe cheltuielile mari care par să mănânce tot bugetul. Însă, am aflat repede că pe termen lung costurile recurente sunt cele mai problematice.

De exemplu, 50 de bani la fiecare litru de apa, 50 de bani ici-colo, în fiecare zi pentru 6 luni se adună într-o sumă notabilă. În cele mai multe cazuri aceasă sumă poate fi investită în altceva mai profitabil.

În cazul meu am preferat să acopăr toate necesitățile, iar restul să fie un buget pentru situații neprevăzute.

Fiind agenție de marketing, costurile sunt în mare parte fixe, pentru că am plănuit ca activitatea de început să se desfășoară în mediul digital.

! Sfatul meu ! Ca să nu te lași dus de val și să cheltui mai mult decât ți-ai planificat, încearcă să anticipezi achizițiile. Cel mai bine e să le ai negru pe alb, iar atunci când vei cumpăra ceva nou, să compari cu lista deja existentă astfel încât să te asiguri ca nu vei lua din bugetul altor achiziții ulterioare. Un simplu tabel în Excel o să te ajute mai mult decât ai crede.

plan

Partea legală

Am ales ca formă de organizare SRL deoarece oferă cele mai multe posibilități pentru dezvoltare liniară fără modificări pe parcurs. În același timp, pentru că este nou înființată, firma intră la categoria întreprinderilor mici și mijlocii, ceea ce îi oferă beneficii importante.

După o perioadă de documentare, simțeam că nu pot să stăpânsc tot ce ține de înființarea societății mele. Astfel, am ales să apelez la serviciile unei firme care să se ocupe exclusiv de partea asta. În final, cu o sumă modică SC UPSCALE ACCELERATOR SRL a prins viață în 4 zile. Am șters cu buretele orice întârzieri care inevitabil costă.

Pe lângă înființare, tot prin ei am ales să închei un contract pentru sediul social deoarece am vrut ca firma să aparțină de instituțiile publice asignate sectorului în care locuiesc și îmi desfășor activitatea.

Pentru toți cei care vor să facă acest pas, dar îi intimidează procesul, vă sugerez să contactați un consultant.

Fără doar și poate, înainte de înființare m-am documentat cât să fiu confortabil cu noțiunile despre partea legală.

Pentru coduri CAEN am ales să merg cu mult mai multe decât cel principal, având la bază:

  • Principal – 7311 Activități ale agențiilor de publicitate
  • Secundare – 7022 Activități de consultanță pentru afaceri și management,
  • 7312 Servicii de reprezentare media

Contabilitate

După înființare a urmat partea de contabilitate. Am primit o recomandare pentru un contabil care cu care nu am putut începe o colaborare. Am trimis e-mailuri și către diferite firme din București, dar răspunsurile primite erau mai degrabă ca o fișă de înscriere, slab detaliate și nu destul de profesionale.

Într-un final am ajuns să colaborez cu un expert din domeniu care pe lângă servicii, m-a sfătuit cu fiecare ocazie – primul sfat: să procur o semnătură digitală.

! Sfatul meu: dacă ești familiar cu partea administrativă și legală a unei firme, nu mai ezita, costurile sunt aproximativ aceleași indiferent de forma entității juridice. Dacă ai dubii cu privire la proces contactează un consultant care îți va clarifica nelămuririle.

Important este să începi! Fă pasul care îți deblochează restul activităților: descarcă un model de plan de afaceri, vorbește cu un specialist, depune primele acte la Registrul Comerțulu, găsește un contabil sau orice care te poate ajuta să începi propriu-zis.

Noi suntem Upscale Accelerator,  agenție de marketing

Succes!


4 responses to “Cum construiești un plan de succes de la A la Z”

Leave a Reply

Your email address will not be published.