Marketingul: ce este și ce nu este el de fapt?

Marketingul: ce este și ce nu este el de fapt?

Marketingul.

De cele mai multe ori, cuvântul marketing este folosit fără să vină la pachet cu toată însemnătatea din spate. Sunt foarte multe definiții pe care profesioniștii le-au acordat acestui concept de-a lungul vremii. Însă, acestea au evoluat odată cu societatea și valorile ei, mediul de afaceri, economia regională și globală și mulți alți factori.

Totuși, în ultima vreme cuvântul marketing pare să fie folosit din ce în ce mai mult și din ce în ce mai superficial. De obicei, din păcate, se prezintă doar părți componente care de sine stătătoare nu pot fi consoderate marketing propriu-zis.

Până la urmă, ce nu este marketingul?

  • Nu este magie.
  • Nu este miracol.
  • Nu este un concept care exprimă doar vânzări.
  • Nu este vrăjeală.
  • Nu este scopul egoist de a face doar bani.
  • Nu este doar promovare.
  • Nu este de sine stătătoare.

Bine, bine, dar ce este marketingul atunci?

Marketingul este parte componentă a comerțului, dar înainte de a defini marketingul, consider că trebuie clarificat ce este comerțul:

Comerțul este schimbul de valoare dintre furnizor și client. De cele mai multe ori acest transfer se traduce în schimbul de produse și servicii pentru o sumă de bani.

Pentru a defini marketingul, prin perspectiva comerțului putem spune că:

Marketingul este totalitatea acțiunilor pe care un furnizor le întreprinde pentru a crește valoarea oferită și valoarea primită. Acestea se pun în practică prin diferențierea de competiție, optimizarea produsului pentru client, nișarea pe grupuri țintă specifice și alte metode benefice.

marketingul

Astfel, ce nu este se transformă în ce este prin:

  1. Nu este magie – marketingul este totalitatea acțiunilor luate cu scopul de a crește valoarea tranzacționată între furnizor și client.
  2. Nu este miracol – dacă s-a întâmplat să meargă, ai făcut ceva bine. Observă, analizează, testează și îmbunătățește acel proces. Astfel îl transformi din miracol (sau noroc) în certitudine.
  3. Nu este un concept care exprimă doar vânzări. – Marketingul acoperă vânzările, dar este tot procesul prin care trece furnizorul pentru a crește valoarea tranzacționată.
  4. Nu este vrăjeală – marketingul are ca scop principal creșterea valorii pe 3 paliere în care activează furnizorul:
  • Pentru beneficiar– prin calitate, cost, beneficii, etc.
  • Pentru societate – Acțiunile pe care le întreprinde o societate cu scop comercial au la bază intenția de a influența publicul către găsiea unor obiective. Astfel, valoarea crescută pentru individ se traduce prin valoarea crescută pentru societate. Un exemplu este Nike care prin fiecare campanie și-a promovat valorile nu doar pentru clienții săi, ci pentru oricine a văzut sau auzit modul în care comunică: promovarea sportului, egalității, etc.
  • Pentru furnizor – care îți atrage valoarea clienților prin valoarea oferită.
  1. Nu este doar profit. – Deși este o parte importantă, marketingul poate reduce beneficiile pe termen scurt pentru a le crește pe termen lung. Uneori asta se traduce în preț mai mic, o poziționare diferită sau renunțarea la anumite profile de clienți pentru a-i atrage, în timp, pe cei relevanți obiectului pe care îl comercializezi. Astfel încât pe termen lung aceștia, deși mai puțini, aduc o valoare mai mare furnizorului. Alteori este opusul, iar alteori este o metodă total diferită.
  2. Nu este doar promovare – deși promovarea este parte a marketingului, nu este totul. Promovarea fără o strategie pe termen mediu și lung se poate dovedi costisitoare atât din punct de vedere financiar, cât și personal (mai ales emoțional).
  3. Nu este de sine stătător – cel mai bine poate fi explicat printr-o analogie. Dacă o afacere este un corp, atunci marketingul este sistemul nervos – se întrepătrunde cu celelalte părți componente ale organizației. El face legătura dintre exterior – interior și coordonează restul organelor pentru a ține corpul în viață astfel încât să prospere și să se înmulțească

Noi suntem Upscale Accelerator,  agenție de marketing! 

Succes!


54 responses to “Marketingul: ce este și ce nu este el de fapt?”

Leave a Reply

Your email address will not be published.