Moralitatea în afacerile Business to Consumers – B2C

Moralitatea în afacerile Business to Consumers – B2C

Moralitatea – ce este ea când vine vorba de business-uri? 

Ne trăim viața încercând să fim fericiți, liberi și satisfăcuți. Mai știm, oare, ce înseamnă fericirea, libertatea și satisfacția?

De ce anumite companii nu au marketing, ci departament de manipulare.

Deși dicționarul nu o prezintă într-un mod negativ, Wikipedia definește manipularea psihologică astfel: „un tip de influență socială care urmărește schimbarea percepției sau comportamentului celorlalți cu ajutorul unor tactici ascunse, amăgitoare sau chiar abuzive”.

De ce marketingul nu este manipulare?

Prin definiție, marketingul crește valoarea. Această valoare este reflectată prin produs/serviciu, prin campaniile de promovare și prin relația cu clienții. Astfel, îi revine responsabilitatea de a crește valoarea prin orice interacțiune.

Pentru a crește valoarea, o afacere prezintă către publicul larg aspectele produsului, împreună cu beneficiile și efectele adverse ale acestuia. Prin urmare, clientul alege fiind informat cât mai clar.

Manipularea, cel puțin cea psihologică, exclude transparența din tacticile folosite. Astfel, de cele mai multe ori evită în totalitate să exprime efectele adverse, dăunătoare.

Nu numai că evită să specifice efectele adverse, dar aceste companii se folosesc de modul în care noi funcționăm. Exemple de astfel de erori fiind predispoziția către dependență și erorile de judecată (datorate informării defectuoase).

Cum arată manipularea făcută de diferite afaceri?

O să sar direct la exemple:

  • Coca Cola. Prin compoziția produselor vândute, acestea păcălesc creierul și organismul consumatorului creând senzația de satisfacție. Efectele adverse ale consumului regulat de CocaCola includ probleme cardiace, obezitate, diabet, insomnie. În plus, pe lângă potențialele probleme de sănătate, cantitatea de poluare generata de această companie de-a lungul timpului este enormă.
  • Companiile de păcănele și sloturi. Acestea au evoluat având ca principal obiectiv atragerea atenției pentru o perioadă extinsă a oricui interacționează cu ele. Aceste 2 tipuri de activități puteau fi recreative. În schimb, companiile centrate pe profit le-au dezvoltat folosind erori în modul în care funcționăm, transformând efectul recreativ în dependență.
  • Deși a pornit sub forma unei platforme de socializare, aceasta s-a dezvoltat într-o mașinărie cu un singur scop: să vândă reclame. Acum are ca scop maximizarea cantității de reclame vândute. Imoralitatea acestei companii reprezintă lipsa de interes pentru calitatea conținutului. În plus, folosesc conținutului oricărui vizitator fără interes față de bunăstarea acestuia. Utilizatorii își oferă consimțământul să le fie folosite datele (inclusiv cele colectate fără folosirea aplicației), timpul și efortul de a crea conținut. Toate astea la schimb pentru reclame și conținut de proastă calitate, iar socializarea a fost lăsată în grija utilizatorilor.

Ce au toate aceste afaceri în comun este faptul că abuzează de predispoziția către dependență a utilizatorilor și a clienților. Lipsa transparenței este un alt factor care le transformă în afaceri imorale.

Am vrut să includ și industria de tutun, dar în foarte multe țări apar reglementări stricte, iar consumatorii văd cu fiecare pachet cumpărat care sunt efectele adverse.

moralitatea

Cum ar arăta aceste firme cu o activitate în care moralitatea este prezentă

  • Coca Cola – ar căuta alternative pentru plastic și ar avertiza asupra efectelor adverse cu fiecare sticlă și doză vândută.
  • Păcănele și sloturi – cum statul capitalizează pe dependențe precum tutun și alcool, ar putea să capitalizeze și pe industria de pariuri, astfel încât consumatorii să poată primi ceva la schimb.
  • Facebook – ar putea direcționa o mai mare cantitate de resurse pentru a oferi conținut cu o valoare mai mare și pentru a crește calitatea socializării.

Consider că moralitatea unei companii vine din transparența acesteia față de consumatori.

Sfatul meu: încearcă să fii cât mai transparent cu privire la ceea ce vinzi. În zilele noastre, percepția consumatorilor se poate schimba de la o clipă la alta. Asigură-te că indiferent ce vinzi, consumatorii știu ce cumpără.

Noi suntem Upscale Accelerator,  agenție de marketing

Succes!


Leave a Reply

Your email address will not be published.