Probleme care apar pe parcurs: cum să le rezolvăm sănătos

Probleme care apar pe parcurs: cum să le rezolvăm sănătos

Se întâmplă des să întâmpinăm probleme. Ne distrag, ne obosesc și ne stresează. Unele dintre ele sunt problemele reale, altele inventate. Unele sunt cruciale, altele minore. 

Totuși, toate sunt probleme, iar de cele mai multe ori etichetele pe care le punem problemelor ne opresc din a le găsi soluții.

Din punct de vedere personal, cum rezolvăm problemele din viețile noastre au impact redus: noi, familie, prieteni. Dar când vine vorba de antreprenoriat, impactul se extinde la angajați + familiile și prietenii lor, la clienți, la parteneri și la colaboratori. Iar din poziția de antreprenor, cea mai des întâlnită problemă este aceea că lucrăm cu alte persoane.

Ce să NU faci când dai de probleme?

  1. Nu te panica.
  2. Nu acuza, nu da vina și nu căuta vinovați.
  3. Încearcă să nu cedezi presiunii.

Toate aceste 3 lucruri sunt o mare pierdere de timp și resurse. Cu fiecare moment petrecut fără să găsești o soluție și să o implementezi, costurile cauzate de problem, cresc.

De fapt, o problemă este o înșiruire de evenimente care, în momentul de față, duc către o situație nefavorabilă afacerii. Din punct de vedere al afacerii, problemele pot apărea din 4 direcții:

  1. Utilajele și ustensilele, obiectele din jurul nostru care cedează sau funcționează diferit de parametrii profitabili.
  2. Persoanele (angajați, colaboratori, furnizori) cu care suntem într-o relație business to business, inclusiv antreprenorul
  3. Clienții
  4. Surse externe precum statul Român, competitori, fenomene meteo extreme și multe astfel de situații imprevizibile și fără legătură cu noi.

Toate aceste surse de probleme sunt într-o oarecare măsură previzibile și de cele mai multe ori, după ce se întâmplă, ne gândim că ar fi putut fi prevenite.

Dar nu este un gând potrivit deoarece costurile cu prevenția oricăror situații problematice este mult mai costisitor decât să rezolvi problema când se întâmplă.

probleme

Ce să faci cand dai de probleme?

Am început cu ce să nu faci pentru că acele acțiuni sunt cele mai ușor de îndeplinit când apare o problemă. Este foarte ușor să te panichezi, să dai vina și să cedezi presiunii.

Pe lângă faptul că aceste acțiuni consumă enorm de mult timp și energie, sunt opusul la ce ar trebui să faci:

  1. Preia controlul – dacă apare o problemă, de cele mai multe ori cineva o să fie afectat. Preia controlul acelei situații și fă ordine în haosul creat.
  2. Identifică cauzele problemei. Știind cauza vei putea să cauți o variantă alternativă astfel încât lanțul evenimentelor viitoare să nu mai producă aceeași problemă.
  3. Rezolvarea problemelor aduce beneficii dacă ai identificat și eliminat cauzele pentru ca în viitor, problema să nu se mai repete.

În timpul pandemiei, epidemiologi reconstituiau șirul de evenimente prin care a trecut pacientul pentru a identifica efectele acțiunilor acesteia (alte persoane infectate). Duceau la îndeplinire această atribuție cu ajutorul întrebărilor din dotare.

Același lucru se aplică și în cazul responsabilului cu rezolvarea problemei. Pe lângă faptul că trebuie să afle clar care este problema, el trebuie să găsească și ce a cauzat-o.

De multe ori, s-ar putea ca problema să nu fie ceea ce pare la prima vedere.

Cum arată o problemă rezolvată?

Este o expresie veche care spune așa: o problemă este o oportunitate sub acoperire. 

Sunt probleme care pot fi rezolvate, dar și probleme care pot fi transformate în oportunități. Altfel, o problemă rezolvată nu o să mai revină.

Deși rezolvările pentru totdeauna elimină inclusiv cauzele problemei și crează metode de prevenție, de multe ori s-ar putea ca o astfel de rezolvare să coste mult mai mult decât beneficiile unei soluții temporare.

Sfatul meu: pentru a ajunge la rezolvare, trebuie să iei cel puțin o decizie. Când te afli în fața unei decizii, întreabă-te următoarele:

  • Crește valoarea pentru clienți?
  • Scade costurile pentru afacere?

Dacă printre posibilele soluții sunt și cu răspunsul DA la ambele întrebări, atunci acelea sunt cele mai bune variante pentru o rezolvare care transformă problema în oportunitate.

Noi suntem Upscale Accelerator,  agenție de marketing

Succes!


Leave a Reply

Your email address will not be published.