Proiecte noi – cum le începi, menții și îmbunătățești

Proiecte noi – cum le începi, menții și îmbunătățești

De ce ai alege să te angajezi în proiecte noi? 

Orice proiect apare sub formă de idee printr-o conversație, un gând sau din alte surse. Scopul proiectului din punctul de vedere al antreprenorului este de a aduce venituri. Pentru ca o idee să ajungă în stadiul de proiect, aceasta trece prin diferite etape. Etapele sunt definitorii pentru rata de succes a proiectului.

Motivul împărțirii în etape a proiectului este acela de a optimiza procesul cât mai mult. Astfel, călătoria de la idee la finalizare/continuare să fie cât mai optimă.

Pentru asta, am structurat etapele planului în 3 părți care să fie cât mai clare, dar și ușor de trecut prin ele:

Definirea scopului și planificarea proiectelor

La fel ca orice altă acțiune pe care o întreprindem în cadrul afacerii, proiectele au nevoie de un scop. Aici vorbim strict de scopul proiectului, nu despre cel al afacerii tale sau al tău, chiar dacă, cel mai probabil, proiectul te va duce mai aproape si de acestea.

După ce ai definit scopul, urmează legarea acestuia de context prin construirea unui plan. Pentru a-l construi, te las cu următoarele întrebări:

  • Cum te ajută acest proiect să te apropii de scopul afacerii tale?
    • Îți aduce mai mulți clienți, te ajută să-ți organizezi intern afacerea mai bine sau sunt noi colaborări de care ai nevoie ca să crești?
  • Care ar putea fi piedicile?
    • Pentru ca un plan să funcționeze, el trebuie să adreseze potențialele dificultăți. Poți analiza aceste aspecte prin schițarea planului și compararea lui cu informațiile disponibile online, în cărți de specialitate și prin discuții cu persoane din domeniu.
  • Există alternativă mai bună?
    • Pe parcursul dezvoltării planului caută alternative care pot fi mai potrivite pentru specificul proiectului tău. Doar așa, după ce ajunge în stadiul de implementare, proiectul o să prindă forma cea mai potrivită.

Pentru planificare consideră timpii necesari fiecărui pas, costurile (în 3 variante: mic, mediu și mare), alte necesități pe care nu le deții în momentul de față (colaborări noi, materiale, spații, etc).

După ce le ai pe toate, le poți pune într-un grafic care să te ajute pe parcurs. Printre cele mai folosite sunt diagramele Gantt, la care poți adăuga anexe prin care să adaugi informațiile necesare, astfel încât să nu sari nici o etapă.

proiecte

Implementare proiecte

Acum că ai planul gata, urmează să îl pui în aplicare. Fiindcă orice proiect vine sub formă de activități specifice, multe din acestea putând fi grupate:

  • Activități îndeplinite cu resurse proprii. – afacerea ta este grosul lanțului valoric și de cele mai multe ori acoperă partea de dezvoltare proiect, stocare și livrare. Asigură-te că ai capitalul necesar, astfel încât să duci la îndeplinire proiectul.
  • Activități îndeplinite prin colaborări. – am scris un articol despre colaborări pe care te invit să-l citești ca să afli ce ar trebui să ai în vedere când îți cauți o nouă colaborare.
  • Partea legală. – asigură-te că proiectul intră sub codurile CAEN ale firmei tale, că ai contractele de colaborare pregătite pentru necesitățile proiectului. În funcție de industria în care activezi, asigură-te că legislația este clară, iar dacă ai întrebări, contactează un consultant. Cu siguranță scopul proiectului este total diferit de a te adânci în probleme legale din cauza execuției.

Implementarea se termină atunci când proiectul tău ajunge în etapa în care începe să-și îndeplinească scopul. Poți vedea această etapă precum construirea fabricii. Următoarea este punerea fabricii în funcțiune.

Menținere și îmbunătățire proiecte

După ce ai totul pregătit, pui mașinăria în mișcare. Fiind un proiect nou, la fel ca o mașinărie, e posibil să nu meargă totul bine din prima. S-ar putea să fie procese din interiorul lui pe care le poți optimiza. Chiar dacă faci totul după un model deja existent care îți oferă toate informațiile, s-ar putea tot să existe aspecte ce țin de contextul tău pentru care să nu ai răspuns. Pentru acele situații va trebui să găsești tu soluția, iar ca să faci asta cel mai potrivit este să cunoști contextul cât mai bine.

Urmărește desfășurarea proiectului îndeaproape, interacțiunile cu partenerii, clienții și din interiorul firmei tale, observă și colectează date despre mersul proiectului.

După punerea proiectului în mișcare este cel mai potrivit moment să optimizezi și să îmbunătățești.

Scopul proiectului tău este, cel mai probabil, să-l implementezi o singură data. Astfel, optimizarea și îmbunătățirea pot fi continuate până când acesta aduce rezultatele dorite. Optimizarea lui nu își mai are rostul pentru o diferență infimă în comparație cu efortul depus.

Am scris articolul Metode de testare și articolul Îmbunătățirea fără date despre testare care sper să te ajute la dezvoltarea proiectului tău în curs.

Sfatul meu: nu sări la implementare fără să ai planul gata. Cu siguranță pare că economisești timp, energie și bani, dar… știi expresia „leneșul mai mult aleargă”?

Noi suntem Upscale Accelerator,  agenția de marketing

Succes!


One response to “Proiecte noi – cum le începi, menții și îmbunătățești”

Leave a Reply

Your email address will not be published.