Promovare pentru cineva la început de drum

Promovare pentru cineva la început de drum

Majoritatea afacerilor dezvoltă strategia de marketing și vânzări pe câteva canale de promovare offline și online. Dintre acestea, 2, maxim 3 canale sunt principale prin care afacerea are cele mai multe rezultate.

În graficul de mai jos este o listă a canalelor online și offline.

promovare

Pe ce criterii alegem canalele de promovare potrivite pentru strategia de marketing și vânzări

Orice nișă are o structura de strategie favorită care urmează un standard (agenții de vânzări pentru distribuție, reclamele pe facebook pentru magazinele online). Îl putem numi standard și este datorat în primul rând modului în care se desfășoară tranzacția între afacere și client.

Strategia are ca rezultat structura întregii interacțiuni între afacere și client. Totalitatea interacțiunii este denumită călătoria clientului  și acoperă pașii prin care afacerea abordează, atrage și convinge clientul să cumpere. Canalele sunt folosite în 3 moduri:

  1. Cauți clientul prin agenți de vânzări și publicitate, promovare;
  2. Întâmpini clientul la jumătatea drumului prin platforme precum emag marketplace, de licitații, Facebook shops, mall;
  3. Vine clientul la tine – reprezentanță, website, magazin.

Ca să vândă o afacere la început de drum poate folosi toate 3 metodele în același timp, dar cel mai probabil va avea o metodă principală, în timp ce le construiește pe cele secundare. 

Un exemplu sunt restaurantele de cartier cu livrare care folosesc același model de pliant agățat de ușa fiecărui apartament din zonă. Își doresc să servească cât mai mulți clienți din zonă cu o varietate cât mai mare de gusturi și pofte în locație și prin livrari.

Același tip de pliant este inutil unui restaurantului din centru cu specific și care nu livrează. Oamenii vin aici din tot orașul, așa că restaurantul își dorește să fie văzut de cât mai mulți oameni din oraș care sunt atrași de specificul lor.

Ce facem cu canalele după ce le alegem?

Ca să-ți alegi canalele, gândește-te la ce vinzi și observă modul în care competiția face asta. Încearcă să-i observi atât pe cei mari, cât și pe cei mici și medii pentru că majoritatea vor folosi variații ale aceleiași strategii.

La început de drum vrei ca afacerea ta să vândă, iar metodele deja confirmate de competiție s-ar putea să fie cele mai potrivite și pentru tine.

Succesul strategiei este influențat de calitatea ei, așa că indiferent ce faci, chiar dacă începi cu o copie 1:1 a unei afaceri similare, încearcă să o faci mai bine.

Toată strategia rezultă în câteva materiale (website, cărți de vizită, pliant, broșură, postări Social Media) care oricum vor arăta diferit de cele ale competiției. Aceste materiale folosesc informații specifice afacerii tale, ceea ce o face unică în exprimare. Unele afaceri se duc spre amuzant, altele spre serios, altele spre ironie, pe când altele doar fac reclamă produsului într-un mod tradițional.

După ce ai ales canalele pe care vrei să convingi clienții să cumpere este important să ai metode de testare și optimizare a materialelor folosite pentru fiecare dar și ca întreg.

În online este mai ușor cu testarea și optimizarea pentru că online-ul oferă foarte multe opțiuni de urmărire a clienților (web tracking), posibilități de segmentare a clienților și un feedback complex bazat pe date.

În offline totul se schimbă. Nu există un soft care îți spune de câte ori au aruncat oamenii pliantul de pizza în primele 2 secunde, primele 5 minute sau dacă nu l-au aruncat niciodată. Pentru optimizare și creșterea conversiei, promovarea offline poate fi combinată cu tactici precum cupoane de reducere sau reduceri de preț.

De ce este important să îți alegi canalele de promovare pe baza strategiei?

Rămânem la exemplul cu restaurantul. 

Prima oară avem un restaurant de cartier care se promovează într-o rază de 1km. Facebook și Instagram nu le permite afișarea de reclame specific în acea zonă restrânsă, dar pliantele sunt ce au nevoie. Oamenii să spună: „ah wow, ăștia sunt lângă mine, să comand că vine mâncarea caldă.”

Al doilea restaurant este poziționat în centrul orașului, are specific și nu livrează. Restaurantul construiește o poveste digitală către care atrage vizitatori în mod organic sau plătit.

Dacă ar schimba metoda de promovare între ele, majoritatea restaurantelor ar avea o rentabilitate mai mică a resurselor folosite pe acele canale deoarece strategia standard aplicată nu este pentru nișa lor.

Asta nu înseamnă ca primul restaurant nu are trebui să-și concentreze promovarea în mediul online, ci doar că majoritatea nu o face.

Secretul succesului pe termen lung al strategiei de marketing și vânzări!

Încearcă să controlezi cât mai multe din variabile. Vezi care este bugetul și ce poți cumpăra de el. Nu te aștepta să iasă din prima.

Dacă ai un buget foarte mic și timpul îți permite, învață singur să-ți faci promovarea. Învață să faci. În ce constă, cum se face, de ce se face și cum s-ar putea face diferit. O să te ajute înzecit în viitor. 

Dacă ești în oricare altă situație și nu te poți ocupa singur, atunci te sfătuiesc să înveți cum se compune și ce trebuie să conțină un brief, care sunt pașii în dezvoltarea și implementarea strategiilor, mai exact ce să ceri și ce să primești în schimb. Învață să ceri.

O să fie nevoie să-ți expui așteptările către persoana/persoanele care se ocupă de promovare. Cu cât le expui mai bine, cu atât se vor apropia mai mult cu rezultatul muncii lor.

 

Noi suntem Upscale Accelerator,  agenție de marketing

Succes!